آخرین اخبار

احداث جزیره‌های مصنوعی در زاینده‌رود!

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.

اشتراک گذاری
13 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 4896

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۳؛ جزیره‌های مصنوعی در زاینده‌رود احداث می‌شود

در بستر رودخانه زاینده‌رو (داخل شهر اصفهان) جزیره‌های کوچک و بزرگ مصنوعی احداث می‌شود.

این طرح که مجری آن یک شرکت فرانسوی است، در اجرای برنامه زیباسازی و عمران اصفهان صورت می‌گیرد.

آقای مهندس شکیب، مدیرعامل سازمان اب منطقه ای اصفهان افزود: عرض بستر زاینده رود در داخل شکور اصفهان بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ متر است. با احداث سد شاه عباس کبیر و ذخیره سیلاب‌ها در دریاچه سد آب رودخانه تقلیل یافته و وضع بستر رودخانه در داخل شهر از نقطه نظر زیبایی و بهداشت نامطلوب شده است. به همین منظور تصمیم گرفته شد در سراسر بستر زاینده‌رود اقدام به احداث پارک، آب‌نما و گردشگاه های بزرگ شود.

مهندسین مشاور طرح مورد بحث (شرکت فرانسوی) چهار طرح اصلی ارائه دادند که عبارت بود از طرح کانال‌کشی، طرح دریاچه، دریاچه با جزیره‌های کوچک، دریاچه با جزیره‌های بزرگ.

خلاصه گزارش مقدماتی درباره این طرح‌ها از طریق استانداری به شرف عرض همایونی رسید که طرح انتخابی از طرف دفتر مخصوص برای مطالعه و اقدام به سازمان برنامه فرستاده شد.

با اجرای این طرح بهره‌برداری مطلوب از بستر زاینده‌رود در داخل شهر اصفهان امکان‌پذیر می‌شود و این منطقه به صورت یکی از زیباترین و جالب‌ترین مراکز توریستی و تفریحی درخواهد آمد.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۳؛ هاشمی رفسنجانی: کارگران، اقتصاد فقاهتی را شعار قرار دهند

آقای سرحدی‌زاده، وزیر کار و امور اجتماعی به اتفاق جمعی از کارگران کارخانجات شهرستان های تبریز، کرمان، مراغه، قزوین، ساوه و اراک و دیگر شهرهای کشور با حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارگران ما چیزی به جز اسلام نمی خواهند و باید جامعه ما رفته رفته به سوی آن نقطه‌ای که قرآن و اسلام در نظر گرفته، حرکت نماید، افزود: در یک تقسیم‌بندی کلی سه نظر مهم را در رابطه با مسائل اقتصادی و اجتماعی جامعه می توان برشمرد، اول اقتصاد سرمایه‌داری که مواهب و لذات را برای طبقه سرمایه‌دار می‌خواهد و در راه تحصیل ثروت هر نوع بی بند و باری و بی‌عدالتی را برای صاحبان زر و زور تایید می کنند و این نظریه در مملکت ما هم طرفدارانی دارد.

نظریه دوم، ایده مارکسیستی است که به اسم کارگر و حق کارگر همه مواهب را در اختیار طبقه حاکم و دولت قرار می دهد و این کار را به وسیله حزب کمونیست به انجام می رساند.

نظریه سوم که ما سخت بر آن تکیه می کنیم و از کارگران سراسر کشور می خواهیم که آن را شعار خود قرار بدهند و همیشه آن را به عنوان حق خود محفوظ بدارند، اقتصاد فقاهتی است.

اقتصاد فقاهتی همان قوانینی است که مجلس شورای اسلامی تصویب می کند و به تایید شورای نگهبان می رسد و سرانجام مورد تایید ولایت فقیه و مرجع تقلید و رهبر انقلاب قرار می گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی آن گاه از صداوسیما، ائمه جمعه و همه خطبا و روحانیون خواست که مواظب جریان بحث اقتصاد فقاهتی باشند و نگذارند سنت های غلط گذشته که به نام اسلام تمام شده است، با آرایش فقه اسلامی وارد صحنه شود و بر سر قشر زحمتکش کلاه بگذارد.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۳؛ رشد حقوق سال‌های ۷۵ تا ۸۳ از رشد تورم بیشتر بوده است

معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: شخص رئیس جمهور و در مجموع کل دولت نسبت به افزایش قیمت ها به شدت حساس هستند و برای سال های برنامه چهارم، رساندن تورم به عدد یک رقمی را در دستورکار قرار دادند.

محمدرضا واعظ مهدوی با اشاره به لزوم مبارزه با تورم افزود: این امر مهم ترین عاملی است که قدرت خرید گروه های حقوق‌بگیر را کم می کند و مهم ترین سیاست دولت باید مبارزه با تورم و حفاظت و حراست از قدرت حقوق‌بگیران باشد.

وی افزود: میزان حقوق و دستمزد کارگران به قیمت های جاری از سال ۷۵ تا ۸۳ که آخرین مصوبه امسال در دولت تصویب شد. این حقوق از ۲۰۰ هزار ریال به یک و ۶۰۰ هزار ریال افزایش یافته و به طور متوسط سالیانه ۱۹.۵ درصد رشد داشته است. این میزان رشد حداقل حقوق از رشد تورم بیشتر بوده است.

واعظ مهدوی با بیان اینکه ارزش قدرت خرید حقوق کارگران به قیمت ثابت سالیانه ۵.۶ درصد افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: این امر نشان‌دهنده این است که جامعه کارگری ما در طول سال‌های ۷۵ تا ۸۳ این  امکان را داشتند که سالانه ۵.۶ درصد قدرت خریدشان افزایش یابد.

نفت خام روسیه از ایران انتقال می یابد

بهره وری رسمی از طرح انتقال و فرآورش نفت خام کشورهای حوزه دریای خزر (کراس) پنج شنبه (۱۰ اردیبهشت) با حضور رئیس جمهور، وزیران نفت و صنایع و معادن و جمعی از مقامات کشور و نمایندگان کشورهای حوزه دریای خزر در نکا آغاز شد.

در طرح کراس که ظرفیت آن حدود ۱۷۰ هزار بشکه در روز است، نفت خام وارداتی از سیبری روسیه، قزاقستان و ترکمنستان ممزوج می‌شوند و نوع نفت خامی مشابه به نفت خام سبک ایران از طریق تلمبه خانه های نکا، ساری، گل‌پل و اوریم و همچنین خط لوله نکا-ساری، ری-ساری-نم‌رود به پالایشگاه های تهران و تبریز برای فرآورش انتقال می‌یابد.

در مرحله دوم این طرح نیز روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت خام کشورهای حوزه خزر وارد کشور می شود و با احداث واحدهای جدید دیگر در پالایشگاه های تهران و تبریز پالایش خواهد شد.

براساس برنامه ریزی‌های انجام‌شده در مرحله سوم طرح کراس نیز روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام وارد کشور و برای پالایش به پالایشگاه های اصفهان و اراک منتقل می شود.

هم اکنون در پایانه نفی نکا ۵ اسکله برای تخلیه همزمان و ۵ فروند نفت کش آمده است. با اجرای این طرح علاوه بر دریافت ۲ دلار حق معاوضه برای هر بشکه نفت، از صرف هزینه انتقال همین میزان نفت خام از جنوب به شمال کشور جلوگیری خواهد شد.

دو بانک معتبر بین المللی خواستار تاسیس شعبه در ایران شدند

خبرگزاری رویتر گزارش داد، بانک های بین المللی «استاندارد چارترد» و «ا.ج.اس.بی.سی» خواستار تاسیس شعبه در ایران شدند. این درخواست در پی مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی مبنی بر صدور مجوز به بانک های خارجی برای بزگشایی شعبه در ایران ابراز شد. براساس این مصوبه که در قالب بند «ک» تبصره ۱۲ لایحه برنامه چهارم توسعه به تصویب اکثریت نمایندگان رسید، شعب بانک ها و موسسات اعتباری خارجی می توانند در ایران تاسیس شوند و در چارچوب قانون پولی و بانکی و قانون عملیات بانکی بدون ربا فعالیت کنند.

در حال حاضر بانک های بین المللی تنها مجوز تاسیس دفتر نمایندگی در ایران را دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − شش =